Sivut

perjantai 30. maaliskuuta 2012

Turhuuksien turhuus

Kaikkea se tämä "sinkkuelämä" teettää... On aikaa murehtia niinkin tärkeistä asioista kuin ulkonäkö. Olenkin jo teille hehkuttanut uutta liikuntainnostusta, mutta arvatkaas mitä... kun siinä vieressä, ihan samassa rakennuksessa, itseasiassa aivan käden ulottuvilla on SOLARIUM! Ja nyt olen ihan koukussa... Tiedän, vaarallista ja kaikkea, mutta on se vaan niin ihanaa kaiken kiiren keskellä ottaa hetki valohoitoa ja lämpöä, ja lähteä kotiin vierkistyneenä. Ihanaa olisi olla myös ruskea! Tai noh, ruskeampi. Raja menee jossain siinäkin. Erään ystäväni sanat ovatkin olleet ohjenuorani tässä elämässä " Ruskea läskikin näyttää paremmalta".

Toisen ystäväni kanssa ollaan hurahdettu yhdessä. Tänään sitten tuli puhetta siitä, kun ihmiset alkavat jo "ihastella" yhtäkkiä ilmestynyttä rusketusta. Ihan vähän hävettää, että se on tullut solariumissa... On jotenkin hirvittävän vaikea tunnustaa.  Olis niin paljon hienomapaa sanoa, että no pihahommia oon tehny ja se tuo kevätaurinko tarttuu meihin niin nopeaan... :) Miksiköhän? Ehkä siksi, että kuva solariumissa käyvistä on lähinnä tämä:


...tai noh, tämä mulla ekana tuli mieleen...

Kertokaa mulle, että tekin käytte :)

15 kommenttia:

  1. Mun on pakko sanoa, että en oo koskaan edes koittanut. Solarium rypistää ja vanhentaa.

    VastaaPoista
  2. Minä kävin nuorempana useastikin, mutta viime keväänä päänahan iholta, hiusten seasta löytynyt sinimusta läiskä sai melkein vihaamaan koko laitetta. Paloin joskus parikymppisenä solariumissa ja jouduin miettimään, että tämäkö oli sen hinta.

    Meni aika lailla elämän arvot uusiksi ja kaikki turhat ulkonäkövaatimukset ruskettuneesta ihosta silikoneihin (joista ei onneksi ole kokemusta!) tuntui ihan sairaalta, kun mietin, että näänkö enää lasteni kasvavan aikuiseksi ja olenko heistä huolehtimassa. Pelkäsin viikkoja ja minun onnekseni tumma läiskä ei ollut ihosyöpä vaan ulkonäöltään hyvin samanlainen siniluomi.

    Enää en astu solariumiin ja suojaudun auringolta ihan eri lailla kuin tähän asti.

    Ole varovainen sinäkin...

    -Minna-

    VastaaPoista
  3. Niina K: No niinpä! Arvaas onko sekin käynyt mielessä :) Että ojasta allikkoon...

    Minna: Kuin myös mielessä on käynyt tämäkin asia! Voin vain kuvitella miten tuollainen pysäyttää. Tarkoitus on olla varovainen ja noudattaa tarkasti suosituksia, mutta helppo niistä on lipsua... Onneksi selvisit säikähdyksellä!

    VastaaPoista
  4. En ole käynyt enkä mene.
    Mutta mä en rusketu millään keinolla. En pihalla, en ulkomailla. Pakko vain hyväksyä että tämä pullero on valkoinen kuin maito, kesän lopussakin. =(

    VastaaPoista
  5. Oi minä olen miettinyt kans solariumissa käyntiä, ois niin kiva olla vähän pohjaruskea! Ei se syöpä meihin kaikkiin iske. Ei elämää voi elää pelkäämällä pahinta! Mars keinoaurinkoon :)

    VastaaPoista
  6. Anrinko: No en minäkään ajattele, että vain rusketus olisi kaunista :) Ehkä tämä ajatus omalla kohdalla on jäänyt "päälle" siitä kun iho on niin kova kukkimaan, ja rusketus kivasti tasaa sen väriä ja parantaa myös noita iho-ongelmia. ...joskin tuntuu sitten myös toisille tuovan niitä :)

    Taikku: Mulla kans nyt on eka kevät... Aikaisemmin en ollut edes koskaan käynyt.

    VastaaPoista
  7. En käy enkä tule koskaan käymäänkään.

    Ja täytyy kyllä todeta samaa kuin Anrinko, että mun hipiäni on niin valkoista, että vaikkka on D-vitamiinia ja kaikkea mahdollista taatusti tarpeeksi kropassa niin silti mä palan jos en ole tarkkana..joten purkista on D-vitamiinitkin otettava kesäisinkin.

    Mut on se ihon väri mikä hyvänsä niin kauneus ei siitä ole riippuvaista!!! :)

    VastaaPoista
  8. No miten olis itseruskettavat voiteet purkista?!
    Esim. nivealla ja dovella on sellasia asteittain ruskettavia, luonnollisen lopputuloksen tekeviä rasvoja...ennen kaikkea turvallisia vaihtoehtoja :)

    VastaaPoista
  9. Mä varmaan kävisinkin solariumissa ottamassa just sellaisen pienen kevyen värin pintaan, mut oon niitä ihmisiä kelle tulee kasvoihin ihan tolkuttomasti maksaläiskiä. Nykyään välttelen aurinkoa ja käytän kasvoissa 50 suojakerrointa ja silti kasvot on täynnä tummia läiskiä, aika kurjaa. Mut nuorempana olen käynyt keväisin solariumissa :)

    VastaaPoista
  10. Mä kävin tänäaamuna ottamassa kevään ensimmäisen "solariumkylvyn". Ollaan lähdössä etelään, niin kevyttä pohjarusketusta alle ettei ihan punakaksi kärtsää. Viimeeksi kävin muutama vuosi sitten kun edeltävän kerran päästiin käymään etelässä. Suositusten mukaan mennään. :)

    VastaaPoista
  11. Mulle ei ole tullut oikeasta auringosta ikinä aurinkoihottumaa, mutta solariumista sain silloin kun ensimmäisen ja viimeisen kerran olen käynyt. Muuten pelkään, että olisin voinut helpostikin jäädä koukkuun, mutta se kutina oli aivan sietämätön.

    VastaaPoista
  12. Minä käyn silloin tällöin keväisin (jos käyn niin otan ns. kuurin eihän sitä nyt yhden kerran takia viitsi käydä kun kuluu heti pois :) Ennen kuntosalijäsenyyteeni kuului ilmainen solarium, joten sitä tuli silloin tällöin käytettyä, mutta nyt en ole enää hetkeen ollut. Jotenkin se kuluu niin nopeaan pois etten ole enää jaksanut innostua, ja sitten kun niistä terveysvaikutuksistakin niin on puhuttu :) Mutta suosittelen ennemminkin kuureina vaikka ennen kesää kuin jatkuvana syöttönä :) Kannattaa myös harkita itseruskettavia, itse olen nyt niitä alkanut testailemaan :)

    VastaaPoista
  13. En ole käynyt, enkä mene sen vaarojenn vuoksi. Mieluummin otan rusketuksen ( sen vähäisen mikä minuun edes tarttuu ) auringosta ja senkin suojavoiteilla suojaten. Melanooma ei ole leikin asia eikä sen riskeilllä kannata leikkiä ja olettaa, " ettei se nyt ihan jokaiselle tule ja helposti etenkään. "
    Tekstisi perusteella ei tarvitse olla kovin kokenutkaan keittiöpsykologi, kun huomaa asian pointin: " sinkkuus " . Revit siitä vapauksia ja se on varmasti tässä vaiheessa aika luonnollista. ;) Nyppiihän ne nuo lintuneidotkin sulkiaan ja keikistelevät näin kesän kynnyksellä, kun pariutumaan pitää päästä ;). Pidä sinä kuitenkin järki päässä, kun varmasti siihen on annettu sulle roppakaupalla aineksia <3 .

    t. entinen vakkarilukija, nykyisin harvakseltaan kävijä ;)

    VastaaPoista
  14. Minä kävin parikymppisenä turhamaisena useita kertoja solariumissa. Silloin tahdoin olla nätti ja ruskea aina ;)

    Nyt en ole käynyt solariumissa noin 15 vuoteen, enkä enää menisi! Rusketun todella helposti, mutta olen jo yli 10 vuotta pelännyt aurinkoa. En ole ottanut aurinkoa noin 12 vuoteen. Chilessä UV-säteily on vaarallista ympäri vuoden :( Käytän suojavoidetta kasvoilla joka päivä. Ja kun olen ulkona, istun selkä vasten aurinkoa.

    Aurinko rypistää, kuivattaa ja vanhentaa :( Ja pelkään syöpää.

    En kuitenkaan tahtoisi olla valkoinen kalkkilaivankapteenikaan. Suomessa ehkä käyttäisin jotain itseruskettavaa keväällä kasvoihin. Täällä ei tarvitse käyttää, sillä aurinkoa saa riittävästi suojavoiteen läpikin.

    Olisi kiva kuulla, miten sen tilaukseni kävi, jos muistat?

    VastaaPoista